När du skapar nya sidor på din webbplats är det viktigt att de är sökmotoroptimerade för att ha en bättre chans att synas på Google. Vissa sidor eller inlägg kanske du också vill rikta mot speciella nyckelord eller sökfraser, för att få fler besökare att hitta till din hemsida.
Följ den här guiden och du kommer ha stora chanser att få nya kunder till din verksamhet.
Genom att rikta sidorna mot sökfraser och nyckelord som du väljer ut för din bransch så ökar du dina chanser att få mer besökare till din hemsida som i sin tur kan bli nya kunder. Du kan hitta de här orden med ett sökverktyg som Google tillhandahåller – Googles sökordsplanerare.
Exempel: ELton en Elektriker i Göteborg
Ponera att ELton, som är utbildad och behörig elektriker driver eget företag i Göteborg. ELton har ännu ingen hemsida men tänker att det så klart är en bra idé att skaffa en hemsida till sin verksamhet.
ELton kommer då ha nytta av att använda Googles sökordsplanerare för att ta reda på vad folk söker efter på Google samt hur många sökningar per månad nyckelorden har. Enton har inget Google konto så först skaffar han sig en gmail-adress som är Google mejltjänst för gratis epostkonton.
Därefter skaffar han sig ett Adwordskonto för att få tillgång till sökordsverktyget. Väl i verktyget så skriver ELton in sökordet:
Det resulterar i ett stapeldiagram som visar genomsnittliga sökningar per månad. Vi får också fram genomsnittligt antal sökningar per månad som är 590. Det vill säga ligger ELton på förstasidan på Google för sökfrasen ”Elektriker Göteborg” så kommer runt 600 personer se hans resultat i Google varje månad. Eftersom man kan anta att nästan alla som söker efter en elektriker, även kan tänka sig att anlita en så finns det således 600 potentiella kunder varje månad som Googlar efter en elektriker i ELtons område.
I Googles sökordsplanerare så har vi även gjort en sökning på endast termen ”elektriker” och fördelat sökningarna efter plats och sedan efter stad. Där framkommer att ordet söks efter 2900 gånger per månad. Personer från Göteborg står för 6,4% av de sökningarna, vilket motsvarar 187 sökningar per månad. Antal sökningar blir därför lite fler dvs 590 + 187 = 777 sökningar efter elektriker i Göteborg
Den sökningen görs med exakt matchning, och skrivs då enklast inom klammer: [elektriker]
Sedan är det så att folk som söker efter elektriker i Göteborg använder andra sökord också. Det kan vi få fram genom att ta med närliggande termer i sökningarna. Då får vi upp en lista med relatera sökords som vi sen kan gå in på och sortera ut. Där ser vi att det förekommer sökningar även på följande ord:
Nu när ELton har en lista med lite fler sökord kan han börja lägga upp en struktur för sin nya hemsida. Kanske bestämmer han sig för att försöka ranka bra på sin startsida på elektriker Göteborg eftersom det sökordet hade flest sökningar. En trovärdig och säljande startsida skapas som syftar till att få in fler kundförfrågningar.
Därefter skapar han ett par undersidor om
# Elinstallation & Elinstallatör (Snarlika sökord återfinns på samma undersida)
– Man kan tänka sig att ELton exempelvis beskriver arbeten som utförs som säkra installationer, omdragning av ny el i villa och radhus, jordning, försäkring på arbetet, garanti på produkterna som installeras med mera, om man gör jobb både hos privat personer och företag, ev rotavdrag etc.
# Upptagningsområde
– Här ligger alla områden som ELton jobbar i omnämnda, på så sätt får han även med superlokala sökningar ex Hisingen. Kanske listar han utkörningspriser om han vill delge det.
# Vår elfirma
– En riktigt fin text om elfirman för att ranka även på det ordet. Historia, vilka som jobbar på firman kan finnas med här. Timpenning och annat kan finnas med här.
# Ev Jourtjänst (Om sådan finns)
Erbjuder firman någon slags jourtjänst i sina avtal kan han även ha en undersida för att beskriva det eftersom det fanns sökningar på det. Hemsidan har säker någon kontaktsida och kanske ytterligare någon sida.
Är sökorden snarlika ska du inte skapa en separat undersida per sökord. Då slår du istället ihop sökorden och integrerar dem på en undersida. Varva dem i texten på ett naturligt och för läsaren intressant text.
Exakta nyckelord betyder inte lika mycket idag som det har gjort för Google en gång i tiden, snarare tolkar sökmotorn meningen och innebörden av informationen på sidan. Nyckelord kommer alltid vara användbart som utgångspunkt – eftersom det återspeglar vad folk söker efter – men stirra dig inte blind på att nämna ”elektriker Göteborg” X antal gånger på din startsida (för att ta ett exempel). Nämn det i sidtiteln, och gärna i huvudrubriken för sidan, men skriv sedan en välformulerad och genomarbetad text som för ändamålet flyter bra.
Beroende på bransch så kan det finns väldigt många relaterade sökords och synonymer som folk använder som man själv inte hade tänkt på alls. Nu behöver man som sagt inte strikt rikta innehållet efter sökorden, man måste hela tiden komma ihåg att hemsidan och dess innehåll görs så användarvänligt som möjligt. Sökorden kan också fungera som stödord för att brainstorma idéer om vad man ska skriva om, om man till exempel driver en företagsblogg eller liknande.
För den lilla småföretagaren så är sökordsplaneraren ett viktigt verktyg för att i slutändan kunna ranka så bra som möjligt på Google och synas på de termer som företagarens potentiella kunder söker efter.
Det är naturligtvis flera andra faktorer som avgör vad som gör att en sida rankar bra på Google och därtill faktorer som gör att en sida rankar bra lokalt på Google. Alla lokala företag borde till exempel skaffa sig Google My Business för att få en ökad lokal närvara på nätet (punkt 8).
Så här kommer du igång
1. Skaffa Gmail
2. Skaffa Adwords konto
3. Gå till sökordsplanerare som finns under ”Verktyg” på ditt nya Adwords konto.
4. Skriv in och hitta potentiella sökord.
Har du varken tid, lust eller ord för att göra det här arbetet så hjälper jag dig gärna med en förbättring av din lokala sökmotoroptimering. Kontakta mig för en förutsättningslös förfrågan så berättar jag mer om hur jag kan hjälpa dig.