Har du en blogg byggd på wordpress så ska du se till att ha rätt inställningar för dina url-ändelser.
Därför att det hjälper användaren att snabbt och enkelt förstå vad din sida handlar om. Det hjälper även dig att få lite seo-fördelar. Din sida optimeras lite bättre för att ranka bra på Google. Och alla som har en hemsida vet hur viktigt det är att synas på Google, eller hur? Det kan ge väldigt mycket trafik på sökord med hög sökvolym.
Inställningar för permalänkar på en wordpress blogg
Logga in på din wordpress-sajt och klicka på inställningar i menyn till vänster. Därefter klickar du på permalänkar.
> Inställningar > Permalänkar
Klicka i Anpassad Stuktur och fyll i fältet till höger med /%category%/%postname%/
OBS! Detta gör du när du startar din wordpress blogg. Har du redan en gammal blogg så gör inte detta för dina gamla inlägg.
Den här inställningar gör att dina inlägg får ett snedstreck för kategorinamn och ett för inläggstitel. För urlen inte ska bli för lång så kan du med fördel redigera url-ändelsen i fältet som återfinns under rubriken för inlägget. Utifall att du har en lång titel med många ord.
Orden i titel som du sätter på ditt wordpress-inlägg eller wordpress-sida, kommer med den inställningen utgöra urlen med ett bindestreck (-) mellan varje ord. Det här kan skapa väldigt långa urler som vi som sagt inte vill ha. Istället kan du ändra url manuellt under fältet där rubriken på inlägget skrivs. Fördelen med det här är att du får läsbara urler, vilket är bra både för användaren och sökmotor.
Vid långa titlar gör du urlen kortare
En enkel och kort url är att föredra framför en lång och krånglig. Gör så här för att skriva om dina urler vid inlägg med långa titlar. Klicka på den förskrivna url och skriv in en kortare, bättre variant. Klicka på ok, och därefter på publicera-knappen. Klart.
Varför ska du redigera urlen?
Har du en väldigt lång rubrik så kommer din url att bli väldigt lång också. Matt Cutts (tidigare head of the web spam team på Google) rekommenderar bara några få ord i urlerna upp till fyra-fem ord går vanligtvis fint men när det blir lite längre så ser det lite värre ut menar han. Då kommer vår algoritm att helt enkel värdera de orden i urlen mindre, har han sagt i en intervju.
Korta enkla urler
Det är lättare för användaren att läsa korta urler. De blir lite tydligare och de följer Google guidelinjer för hur urlerna ska vara. Det är nog mer troligt att användare klickar på enkla, korta urler är långa svårlästa som innehåller dynamiska variabler osv.
Utdrag ur Google guidelinjer
Här följer lite korta viktiga punkter från Google guidelinjer för urler.
# Håll din url-struktur så enkel som möjligt
# Läsbara ord är bättre än långa id-nummer, frågetecken osv
# Använd bindestreck (-) istället för understrec (_)
Om du håller dig till en enkel url-struktur med beskrivande kategorinamn och urler så kommer du får lättare att hålla ordning och reda på din sajt. Men det kan faktiskt även leda till en bättre indexering av din webbplats, enligt Googles direktiv.
Nyckelord i url
Det är bra att ha med ditt nyckelord i din url. Det ger lite extra rankingvärde till det nyckelordet som förekommer i urlen. Samtidigt ger det användaren en bättre förståelse för vad sidan handlar om.
Om du får en länk till din sida där användare bara har klistrat in länkurlen http://www.billighemsidaforetag.se/seo/guider-urler så verkar länken som ankartext och då är det bra att ha med nyckelordet eftersom det då ger lite rankingvärde. Det ger också användaren som ska klicka på länken mer information om densamma.
Nyckelordet i urlen blir fetmarkerat i sökmotorn
Dels så presenterar ju Google urlen i sitt sökresultat PLUS att de fetmarkerar det aktuella sökordet om det finns med i urlen.
Notera här hur ordet tennisrack blir fetmarkerat. En fördel för dig när användaren väljer var hen ska klicka sig vidare. Det kommer högst troligt ge dig en högre klickfrekvens, CTR, i sökresultaten.
I och med att order är fetmarkerat så kommer användaren lättare att se ordet som hen sökte efter. Det kommer i sin tur göra det mer troligt att besökaren klickar sig in till din sida om allt annat är lika. Det talar också om för användaren vad din sida handlar om. När du väl får din hemsida att synas på förstasidan på Google så vill du ha så hög klickfrekvens som möjligt och nyckelord i urlen kommer hjälpa dig med detta.
Men överdriv inte detta, det räcker med att ha med nyckelordet en gång. Lägger du in de gör många gånger ser det ut som spam och gör ingen nytta, snarare tvärtom.
Lättare att länka till
Kanske är det så att enkla, tydliga urler är lättare att länka till. Det lär nog inte var tvärtom i all fall.
Fler saker att komma ihåg
En sida ska bara ha en url. Du vill alltså inte ha två urler med samma innehåll något som kallas för duplicerat innehåll, vilket ogillas av sökmotorerna.
Exempelvis är denna sidan http://www.billighemsidaforetag.se/author/admin identisk så när som på några inlägg, dvs likadan som den http://www.billighemsidaforetag.se/blogg/. Jag satte en vägledning till sökmotorerna att inte indexera den sidan (”noindex”). Man skulle även kunna ta bort sidan om den inte har några externa länkar pekade till sig.
Ett tredje alternativ för sidor med samma innehåll är göra en 301 Redirect från den ena sidan till den andra. Och ett fjärde att sätta attributet rel=canonical där du säger till sökmotorerna att de har samma innehåll men den ena är att föredra. Mer om kanoniska webbadresser här.
Med eller utan www
Om en besökare kommer åt din hemsida både med eller utan prefixet www så kommer det från Googles sökmotor se ut som två olika hemsidor med samma innehåll. Det kan då tolkas som dupliceras innehåll, och Google vet inte vilken sida de ska ranka. I wordpress kan du välja om du föredrar med eller utan www. Se bilden nedan.
Klicka på inställningar och därefter fyller du in ditt domän namn med eller utan www. Då kommer wordpress redirecta de versionen som inte används till den som används.
Har du inte wordpress så kan du göra en 301 Redirect av endera sidan. Eller om din sajt är kopplad till Google webaster tool kan du lägga till vilket alternativ du föredrar så kommer Google att följa det.
Ändra namn på urler
Säg att du har ett gammalt inlägg med en url som du vill ändra. Om du ändrar url så vill du att den gamla urlen samtidigt pekar till den nya. Detta eftersom du behåller fördelen av eventuella länkar som pekar till den gamla sidan. Du vill också att dina gamla interna länkar som pekar till den sidan ska fungera. WordPress löser det här automatiskt åt dig.
Det den gör är att när du ändrar från /min-gamla-url —> /min-nya-url är att den pekar om den gamla till den nya med en 301 redirect. Du kan således ändra url-ändelsen i wordpress utan att behöva oroa dig för vad som händer med den gamla sidan. Varje gång en besökare kommer till den gamla sidan (från en extern, intern länk, bokmärke mm) kommer hen automatiskt att bli ompekad till den nya undersida. Den nya sidan är den som kommer upp i sökresultaten.
Vid domänbyte, kom ihåg 301 Redirect
I wordpress är det här aktuellt ibland men störst nytta har säkert företag som byter domän. För mindre företag händer det då och då. För dig som byter domän är det bra att känna till att du ska göra en 301 Redirect av din gamla domän till nya. Då för du över länkvärdet som den gamla sidan har till den nya.
Externa Länkresurser
Googles start guide gör sökmotoroptimering (Sid. 8)
Ha en enkel webbstruktur