Titeltaggen, eller titel-elementet, är en html-tagg som används som en sidrubrik för att beskriva vad den aktuella sidan handlar om. Det är den viktigaste on-page seo-faktorn för din sidas ranking.
Titeltaggen är en metatagg som placeras inom head-taggen i början av en webbsida. Så här kan det se ut:
<head>
<title>Världens bästa hemsida</title>
</head>
Den används av sökmotorer som Google som rubrik i sökresultatet och är ofta det första som en användaren läser när hen får sin sökfråga bevarad på sökmotorn. Sidtiteln är speciellt viktig för din sökmotoroptimering, så tänk igenom hur du skriver den. Det är faktiskt den viktigaste html-taggen som du kan använda för att påverka din ranking i Google. Det vill säga utifrån det du kan skriva på en enskild sida så ger sidtiteln mest SEO-kraft. När du lärt dig att skriva en bra sidtitel kan du läsa mitt tips om hur du skriver en bra metabeskrivning.
Titel-taggen används även av social medier som till exempel Facebook när en användare delar din webbsida via Facebook. Titeln på din sida blir då till rubriken på inlägget som delas på Facebook. Eftersom titel-elementet är så viktigt för din sida både när det gäller att synas bra på Google, men också för att attrahera klick från sökmotorn är det viktigt att tänka igenom hur du skriver titel-taggen.
Sidtitel visas i inbäddningen på Facebook. Det fungerar ofta likadant på bokmärkessidor osv.
Så här skriver du en bra titel-tagg
Antal tecken
Cirka 55 tecken eller mindre Google utgår från en bredd på 512 pixlar när de beräknas utrymme för en sidtitel. Allt bredare än det kommer klippas av och ersättas med tre punkter. 512 pixlar motsvarar utrymme för cirka 55 tecken, ibland upp till 60 tecken beroende på vilka bokstäver som används.
Nyckelord
Skriv gärna med nyckelord i din sidtitel men använd det vanligtvis bara 1 gång (2 gånger är max vad jag skulle ha med det, om det passar titeln) Ord som står i början av titeltaggen värderas högre av Google. Därefter värderar Google orden i en fallande skala. Första ordet är viktigast, andra ordet näst viktigast osv. Driver du ett lokalt företag som till exempel en affär, hantverksfirma, restaurang osv så kom ihåg att inkludera din stads namn i sidtiteln. Många söker efter lokala termer på Google. Driver du en måleriverksamhet i Göteborg så skriver du förutom något beskrivande om din målerifirma och ser till att du även får med ordet Göteborg. Då kommer du ranka bättre när människor letar efter ”målare i Göteborg” för att ta ett exempel.
Beskrivande
Din titeltagg ska beskriva vad din sida handlar om. Gör inte sidtiteln obegriplig, utan tänk på att kortfattat beskriva vad sidan handlar om. Locka gärna till nyfikenhet genom din rubriksättning om du skriver en artikel eller liknande.
Unik
Återanvänd inte samma sidtitel på flera sidor utan skriv en unik titel för varje sida.
Placera varumärket eller domännamnet sist
Det är rekommenderat att placera varumärket sist i din sidtitel. Du placerar det sist eftersom du allt som oftast vill placera ditt viktigaste sökord först i titeltaggen för maximal SEO-effekt. Ibland säger man ingen regel utan undantag. Har du ett lokalt känt varumärke eller ett allmänt igenkänt varumärke, kan det finns en fördel med att presentera det först i titeln, många användare känner trovärdighet mot inarbetade varumärken och det kan i sig leda till fler klick. Folk klickar hellre in på en välkänd sida än en okänd.
Separera med |
Behöver du separera orden i titel gör du det förslagsvis med tecknet: | Jag tycker det ger ett renare utseende och det blir lite lättare att snabbt läsa rubriken.
Intressant och locka till klick
Förutom att vara beskrivande bör sidtitel även väcka intresse och locka till klick. Nyhetstidningar som Expressen och Aftonbladet brukar vara bra på att skriva klickvänligt rubriker. Att skriva inlägg med listor lockar till klick liksom att nämna x antal saker ex ”10 billigaste resmålen i sommar” eller ”10 mest besprutade frukterna” kan vara en idé för att få mer uppmärksamhet till ett blogginlägg. Även om texten ”Billigaste resmålen i sommar” är ok så är den mer luddigt och lockar förmodligen inte till lika många klick.
Precis som när du skriver metabeskrivningar så använd gärna positivt laddade ord. Det kan vara ord som gratis, ultimata, bästa, spara, nyttigt, lär dig, upplev, officiell för att nämna några beroende på vad din sida handlar om.
Andra sätt att ta reda på vilka ord som leder till fler klick är att titta på vad annonsörer som köper dyra sökord på Google använder. Det finns sökord som kostar enormt mycket per klick och du kan ge dig på att den som lägger ut så mycket pengar per klick för ett sökord, har optimerat sin sidtitel och annons både en, två och tre gånger.
Så vilka ord används av annonsörer som betalar hundratals kronor för ett enda klick från Google sökmotor – för att locka besökarna att klicka på just deras annons. Orden nedan kommer direkt från Adwords annonser antingen från titeln eller beskrivningen.
Svar direkt, Ansök här, Snabbt svar, Bästa, Vi bjuder.
Billigaste, Rabatt, Jämför, Idag, Hitta, Just nu, 10 sekunder, Snabb, Låga.
Många av orden är uppmanande ord som vill påverka dig att klicka omgående, ord som uppmanar till handlar. Garanterat leder de orden till att besökaren gör en handling (klickar på länken) oftare än andra ord som inte används där.
Så använd positiva ord, uppmana till handling med ord som är korta och enkla så kommer du få fler klick än konkurrenten.
Fler tips
# Tänk på att inte spamma ner sidtiteln genom att exempelvis upprepa olika stavningar av ett nyckelord.
# Se till att nyckelorden även är med i brödtexten.
Vill du veta exakt vad dina potentiella besökare söker efter använder du Google Adwords Sökordsplanerare. Då ser du exakt vilka sökfraser som söks efter samt ungefär hur många gånger de sökningarna görs per månad. Då kan du anpassa din titel efter de faktiska sökningar som görs på Google. Många lokala företag skulle ha stor fördel av att titta lite extra på det här för att få fler lokala sökträffar in till hemsida. Det här sättet att jobba är populärt och brukar kallas för lokal-SEO eller lokal sökmotoroptimering.
Till slut väljer Google ändå själva vad som visas
Till syvende och sist så bestämmer Google själva hur sidtiteln visas. Det händer att de till exempel skriver varumärket eller domännamnet först, eller på annat sätt ändrar sidtiteln dynamiskt i sökresultatet.
Det beror på att Google vill visa det mest relevanta utdraget som möjligt i sitt sökresultat. Det gäller alltså inte bara metabeskrivningar ut även sidtiteln. Om du till exempel saknar titel kommer de försöka att visa en relevant titel eller om du har samma titel på flera olika sidor så kan de också försöka visa en mer relevant titel.
Här är en sökning sökordet: ”lunch jönköping” som renderar det här utdraget på Google:
Sidtitel är egentligen: Dagens Lunch Jönköping & Huskvarna | JKPGLUNCH.se
Googles egna tips
”Kontrollera att titeln för varje sida på webbplatsen anges i taggen”
”Titlar ska vara beskrivande och kortfattade”
”Undvik instoppade sökord”
”Undvik upprepade eller standardiserade titlar”
”Använd varumärken i dina titlar, men kortfattat”