Hur kan du dra nytta av det här och faktiskt synas bättre på nätet?
Beskriv alla dina delar av din verksamhet på din nya hemsida. Ge varje del av din verksamhet utrymme på en enskild sida på din hemsida. Varje undersida täcker således bara ett ämne. Jobbar du som frisör så kommer din hemsida ha undersidor om exempelvis behandlingar, toning, klippning, hårförlängning med mera. Har du en geografisk verksamhet vill du även trycka på din lokala stad för att ranka bra på lokal sökmotoroptimering. Mer om hur man rankar lokalt i ett senare inlägg.
Här följer lite tips kring sökmotoroptimering och hur du kan få gratis marknadsföring på nätet.
1. Bra innehåll
Skapa bra innehåll på din hemsida och kring dina nyckelord.
Se över ditt innehåll allt ifrån mängden innehåll, till stavning, språk, layout med mera. Ge användaren svar på sina frågor på ett tydligt och strukturerat vis. Google värderar användarvänlighet högt både direkt och indirekt som faktorer som gynnar din webbsidas ranking. Skapa så bra innehåll som du kan kring det ämnet du täcker.
Se även till att sortera upp ditt innehåll med rubriker ungefär som i en tidning eller en uppsats. Varva din text med kompleterande bilder och ha en allmänt tilltalande disposition och layout. Om din undersida har mycket innehåll ska den innehålla en huvudrubrik och underrubriker som är tydliga för läsaren. Din huvudrubrik skriver du med h1-taggar och dina underrubriker med h2 respektive h3-taggar. Mer om rubriker i nästa punkt.
2. Noga utvalda rubriker
Rubriker och underrubriker hjälper dig nämligen att ranka bättre
Koden för rubrikerna läggs i rubriktaggar. Till huvudrubriken använder du en h1-tagg. Rubrikerna skrivs för att hjälpa användaren att bättre ta del av innehållet på sidan och hjälper till att skapa en hierarkisk struktur på sidan.
Underrubriker till h1-taggen läggs i en h2-tagg. Blir dina texter och stycken lite längre, kan de ibland kräva ytterligare en nivå ner på underrubrikerna, då använder du dig av en h3:a. Och ännu djupgående artiklar kan även innehålla h4-h6 rubriker.
Vad gäller rubrikerna så ger Google mest värde åt det som står i h1-taggen. Så se till att ditt viktigaste sökord finns i den taggen. Använd också sökorden i de övriga taggarna utan att för den skull spamma ner din underrubriker med sökord. Kom ihåg att främst skriva rubrikerna för dina användare. Det är de som tar del av innehållet. Försök att ha en bra balansgång när du väljer vad du tar med i dina rubriker. Här kan du se hur html-koden för en rubriktagg ser ut.
Det lättaste är att bara använda en h1-tagg per undersida. Även om det är okej att ha flera h1-taggar per sida. Men om du har det ska du undvika att placera nyckelordet flera gånger i dem.
3. Länkar
Skaffa några länkar in till din webbplats
Länkar som pekar till din sida är en väldigt viktig rankingfaktor. Antalet domäner som länkar till en sida är troligtvis den främsta faktorn för att ranka bra. Så din sida kommer behöva inlänkar för att ranka på konkurrensutsatta ord.
Från leverantörer
Du kanske samarbetar med några leverantörer? Fråga dem om de vill länka in till din webbplats. Kanske har de en sida där de presenterar sina kunder. De kan länka med en bild eller textlänk, det är av mindre betydelse så länge som en länk pekar in till din sida.
Sponsrar du någon förening?
Kanske sponsrar du din lokala idrottsförening? De brukar då listar sina sponsorer och länka till respektive sponsors hemsida, något som ger din hemsida bättre förutsättningar att synas på Google.
Inga spammiga länkar tack
Gå nu inte ut och skaffa spammiga länkar från dåliga områden på nätet. Vi talar om relaterade länkar till din bransch från seriösa hemsidor på nätet. Naturliga länkar in till din sida kommer Google tolka som att din sida är viktig. Du kan också lägga till din sida till någon enstaka länkkatalog på nätet. Men överdriv det inte utan håll dig till en eller ett par av god kvalité eller om du har många länkar till din sida i övrig så kanske du kan lägga till sidan ytterligare ett par kataloger. Infoo.se anses fortfarande vara av hyfsad kvalité.
Lokalmedia
Kontakta lokalmedia i din stad och se till att de gör en nyhet om din verksamhet. Kanske får du hjälpa dem på traven och leverera något med nyhetsvärde själv. Fundera på vad som är intressant för allmänheten att veta om ditt företag. När de sen skriver en artikel om ditt företag så se till att de länkar till din hemsida någonstans i artikeln. Det brukar inte vara omöjligt att få en länk på så vis. Du får både publicitet för din verksamhet och en länk på samma gång. Där slår du två flugor i en smäll.
4. Blogga
Starta en blogg och avsätt tid för att skriva ett inlägg i veckan.
Ponera att du jobbar som redovisningskonsult och vill ha in fler kunder via din hemsida. Ett sätt kan vara att starta en blogg på din hemsida och skriva ett inlägg per vecka där du reder ut och hjälper användare med tips på hur man redovisar ekonomin i ett företag. Inläggen kommer hjälpa dig med två saker. Dels kommer de i sig dra in trafik från sökmotorerna kring det aktuella ämnet, något som kan ge dig potentiella kunder. Är de av bra kvalitet så kan det leda till att andra sidor på nätet länkar till dem något som stärker hela din hemsida i positionen på sökmotorerna. Även om de inte attraherar länkar kan de ranka bra om innehållet i artikeln är bra samtidigt som din domän i sig växer sig starkare. Du lägger 1-2 timmar under veckan med förhoppning om att det ska leda till fler kunder via din hemsida.
5. Optimera meta taggar
Optimera titel och meta-beskrivning på sida
Det första som användare ser om din hemsida när hon sker på Google är titeln på din sida (alltså sidtiteln, inte h1 taggen ovan) samt meta-beskrivningen: Meta-beskrivningen är Google utdrag på drygt två rader som Google presenterar i sitt sökresultat.
Sidtitel
Din sidtitel skrivs inom en title-tagg. Och din beskrivning skriva inom en meta-description-tagg. De båda taggarna placeras i början på din sida.
Sidtitel är viktig av två anledningar. Dels påverkar den din ranking, så du ska se till att ditt nyckelord finns med här för att ranka bättre på det. Ju tidigare du har med det desto bättre. Använd inte mer text än nödvändigt i sidtitel. Det är också så att en bra sidtitel kan leda till högre klickfrekvens (CTR) in till din sida. En användare har 10 organiska sökresultat att välja mellan och allt från 0 till 7 annonser eller fler att välja mellan när hen ska klicka. Du vill ha en sidtitel som fångar uppmärksamhet och lockar in besökare till din sida.
Meta-beskrivning
Det sistnämnda gäller även för meta-beskrivningen. Även den bör vara optimerad för att locka användaren att klicka in till din sida. En bra beskrivning kan öka din CTR med flera procent, något som dagligen kan leda till att fler hittar in till din sida.
Optimera rubriker
Du kan också optimera din rubriker och ser till att de är skriva på ett bra vis och innehåller dina sökord.
6. Interna länkar (och externa)
Länka till dina interna sidor och inkludera nyckelord (ibland) i länktexten
Har du en mindre sida med bara 4-5 undersidor så räcker det med att din huvudmeny länkar samma sidorna, samt att du länkar mellan sidorna någon gång i brödtexten. Men börjar du fylla på med mer innehåll så kom ihåg att länka in dina gamla undersidor regelbundet.
Länktexten eller ankartexten som den också kallas
Länktexten kan bestå av nyckelordet när du gör dina interna länkar. Men bara ifall det flyter bra i texten och guidar användaren på ett bra sätt. För några år sedan gavs det bra värde genom att placera nyckelordet i sin länktext på interna länkar. Kanske läggs värde vid nyckelordet i länktexten idag med, det finns experter som hävdar att det inte ges någon fördel längre. Andra menar att det fortfarande är en stark signal: ”Despite Google’s many Penguin updates, exact match anchor text appears to have a strong influence on rankings.” (http://backlinko.com/search-engine-ranking)
Tänk på användaren
Hur som helst så ges bra interna länkar som guidar användaren pluspoäng. Så fortsätt länka äldre sidor på din webb när det är relevant. Variera länktexten på att naturligt sätt så lär det räcka långt. Ibland passar det med nyckelord, ibland passar andra länktexter bättre.
Tänk på att dina interna länkarna ska vara för att underlätta användare i första hand. Gör inte det här till överdrift men länka in viktiga sidor när det är relevant i texten och där det hjälper användaren att hitta fler sidor på din blogg.
Externa länkar
Internet bygger på att vi länkar till andra webbplatser för att hitta mer information. Externa länkar som pekar till relevanta sidor hjälper Google att bättre förstå vilket ämnet din sajt täcker och kan hjälpa till att skapa en bättre användarupplevelse för din webbsida. Även om Google säger att själva, enligt seroundtable.com, att endast själva utlänken i sig, inte utgör rankingsignal.
Så finns det nyligen gjorda studier som visar annat.
Rebootonline gjorde en studie under fem månader för att se, om utgående länkar från en hemsida till relevanta och auktoritetssidor på nätet, var en rankingsignal. Resultatet var tydligt, sajter som länkade ut (till auktoritetssajter) rankade bättre en sidor som inte gjort det – allt annat snarlikt på de tio webbplatserna som skapades.
7. Statistik
Koppla statistik till din sida och använd Google Webmaster Tools
Google analytisk är ett gratis statistikprogram från Google som ger dig information om besökarna på dina sidor. När det gäller å se vilka sökord som besökarna använder för att komma till din sida så behöver du lägga in en kodsnutt från Google Webmaster Tools på din hemsida.
Se vilka Google sökningar (fraser och nyckelord) som leder till din hemsida
Då kan du se vilka sökningar din sida visas för och om det leder till klick in till din sida. Med den här informationen kan du sedan optimera din hemsida för att se om du kan få in fler personen genom att exempelvis klättra några placeringar med din sida, eller optimera din sidtitel för högre CTR.
8. Google My Business
Få ökad lokal närvara på nätet med Google my Business
Att lägga till sitt företag på Google maps innebära att man skapar en företagsprofil på Google my Business.
Börja med att skapa en sida för ditt företag på Google My Business. Det är gratis.
När folk söker på ditt företagsnamn kommer det direkt upp en mer omfattande presentation om ditt företag på Google. Tex kommer Google att på sin karta visa var ditt företag ligger. Du kommer alltså ligga med på Google maps. Och när en användare söker efter en geografisk lokal tjänst på nätet så listat My Business katalogen direkt i sökmotorn med kartan ovanför eller vid sidan. De brukar listas ganska högt upp på sidan se exemplet nedan.
Google sökning: Frisör Stockholm
Vi gör en sökning på Frisör Stockholm. Google visar tre adwords annonser markerade med en lite gul ikon först. Därefter kommer en karta och tre resultat från lokala företag som är registrerade på Google My Business (markerade med en röd ram). Besökaren kan antingen gå direkt till hemsidan, få en vägbeskrivning, läsa recensioner om det finns några. De företagen som rankar topp tre i Google My Business har en stor fördel och kommer attrahera många nya kunder den vägen.
Utklipp från bilden ovan
Besökaren kan välja att klicka på Fler Platser och kommer då få upp ytterligare 20 resultat med lokala frisörer i Stockholm, om det finns så många som har registrerat sig på Google My Business. Ett bra skyltfönster för de som inte lyckas komma topp tre.
Och här har besökaren klickat på ”Fler platser”
Och så här presenteras de lokala företagen när användare har klicka sig vidare för att se resterade lokala företag. Kartan ger användaren en smidigt överblick över var de ligger geografiskt.
Google My Business tar kanske 10-30 minuter att registrera och är väl investering om du driver ett lokal företag.
För att dra nytta av trafiken från Google så behöver du ta dig upp på första sidan i sökresultaten. Så länge som din webbplats ligger på andra sidan kommer den inte få speciellt mycket trafik från sökmotorerna. Ju högre upp desto mer trafik får du naturligtvis, så sikta absolut på att hamna på första sidan och varför inte plats ett, två eller tre.
9. Använd läsbara url:er
Dina urler ska vara läsbara och innehålla dina nyckelord som den aktuell sidan handlar om. Den här artikeln handlar om att synas på Google och då är urlen lämpligen billighemsforetag.se/synas-pa-google.
(Redigerat: inser att urlen på denna sidan är enkla-tips-att-synas-battre-pa-google då jag missade att skriva in det manuellt, det får stå kvar då sidan har länkar till sig)
Ett till fem ord är lagom i en url, helst inte mer
En sådan url hjälper både användaren när han ska välja om han ska klicka sig in på sidan samt Google som lägger vikt vid om nyckelordet finns i urlen. Försök att hålla urlen relativt kort. Nu är det länge sen (2008) men då sa Matt Cutts att tre till fem ord är perfekt för en url. Ord i längre urler väger inte lika tungt, sa han också (de orden får då mindre värde, exempelvis i en url som är 7-8 ord lång eller längre)
Nya studier från (Backlinko.com) supportar det uttalande och visar på en korrelation mellan korta url:er och hög rankingplacering i Google.
10. Använd bilder och videos
Även om Google inte kan läsa bilder så hjälper de till att skapa ett bättre intryck av sidan. Ett bättre intryck ger en bättre användarupplevelse som ger en bättre ranking. Engagerande bilder och videor kan sänka din bounce rate och öka på tiden som användarna stannar på din webbsida. Två rankingfaktorer kring användarvänlighet. Du kan också inkludera eventuella nyckelord i alt-texten kring bilderna om det speglar vad bilden visar. Alt-texten och omkringliggande text är viktigt när Google rankar bilder på bildsöket på sin sökmotor.
Avslutningsvis
Måste man lägga in någon kod på sidan för att ranka på Google?
Svaret är nej, har du någon länk in till sidan kommer Google hitta dig ändå. Men om du inte har länkar så kan du lägga in en kodsnutt från Google Webmaster Tools för att Google ska känna hitta din sida. Annars kan lägga till din url här för att tala om för Google att din webbsida finns.
Att synas på Google med sin hemsida är gratis och följer du tipsen i den här artikeln så har du kommit en bit på vägen. Du kan också lära dig mer om att synas på Google genom att lära dig mer om sökmotoroptimering.
Se till att du inte har någon CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW” kod på din sida. I vanliga fall har du inte det men ligger det en sådan kod så säger man till sökmotorerna att in indexera sidan och inte följa länkarna på sidan. Ligger det en sådan kod på sidan får man tar bort den. Den behövs helt enkelt inte så länge som man vill att sin sida ska indexeras.
Skriv främst för användaren, inte för Google
Ibland när man optimerar texter är det lätt att glömma bort användaren och istället fastna lite väl mycket för att skriva för sökmotorn. Skriv i första hand bra innehåll för användaren samtidigt som du tänker på vissa tekniska bitar som exempelvis metataggar, rubriker, länkstruktur med mera så kommer du ha en hyfsat bra optimerad sida. Lycka till.