Bara under de tre första månaderna år 2016 så startades det fler än 20 000 nya företag i Sverige. Det är fler nystartade företag som har startat under första kvartalet 2016 än något annat kvartal sedan 2013, visar statistik.
Gratis företagssida på Facebook
Har du precis dragit igång en verksamhet eller funderar du på att göra det? En av de saker som du då behöver funderar kring är marknadsföring av ditt nya företag och hur du ska synas på nätet.
Du bör skaffa en gratis företagssida på Facebook. Företagssidan på Facebook skaffar du via din privata Facebook sida. Du kommer då kunna administrera din nya företagssida på Facebook precis som du kan med din privata. Se till att dela din nya sida med alla dina vänner för att få en bra start på Facebook.
Egen hemsida
Självklart ska du också ha en hemsida så att potentiella kunder som söker efter dig på Google kan hitta dig. Du lägger upp informationen på din hemsida så att du har så bra förutsättningar som möjligt att ranka bra på Google på sökord som dina kunder söker efter. Läs gärna den här content marketing guiden om du vill fördjupa dig lite i hur du gör för att synas på Google.
Det görs 50 miljoner sökningar per dag på Google. Har du ingen hemsida om ditt företag kommer du gå miste om av potentiella kunder som letar efter just din verksamhet på nätet. Jag hjälper dig gärna att ta fram en snygg och designad hemsida. Läs mer om mina billiga priser för att ta fram en hemsida till ditt nystartade företag (fast pris).
Andra ”nya medier” förutom Facebook som det kan vara värt att synas på är Instagram. Det är gratis att starta ett Instagramkonto och du marknadsför dig genom att publicera bilder som du förslagsvis tar med din mobiltelefon.
Marknadsför dig på Facebook och via Google Adwords
Har du en lite marknadsföringsbudget kan det vara värt att prova annonsering via Facebook eller Google Adwords. På Facebook kan du välja om du tex vill ha fler besökare till din hemsida, din facebooksida eller om du vill bygga kännedom om ditt nystartade företag genom att få så många visningar som möjligt av din annons. På Adwords köper du sökord som din annons hamnar du på någon av platserna 1-4 över det organiska sökresultatet. Du kommer mao i toppen av resultatet när någon Googlar efter ett sökord som du annonserar för. På Adwords betalar du per klick, priserna varierar beroende på bransch, konkurrens och lönsamhet inom ditt område. Det kan vara allt från under en krona per klick till 40-50 kronor per klick, eller i sällsynta fall över 100 kronor per klick. Du kan sätta en begränsad budget hos både Facebook och Adwords så att du inte gör av med mer pengar du har avsatt för annonseringen.
Det här var ett litet inlägg för dig som vill marknadsföra ett nytt företag och få ditt nystartade företag att synas på nätet. Lycka till med din nya verksamhet.